본문 바로가기

MUSIC

Coldplay - Viva La Vida 가사 해석 콜드플레이 듣기 뮤비

Coldplay - Viva La Vida 가사 해석 콜드플레이 듣기 뮤비 




Viva La Vida


[Verse 1]

I used to rule the world

난 세상을 다스렸어

Seas would rise when I gave the word

내가 말을 하면 해수면조차 높아졌지

Now in the morning I sleep alone

이제 아침에 나는 혼자 자네

Sweep the streets I used to own

내가 소유했던 거리를 쓸고 있어

I used to roll the dice, feel the fear in my enemy's eyes

난 주사위를 굴렸어, 내 적의 눈 속에서 공포를 느꼈지

Listen as the crowd would sing

군중이 노래하는 것을 들었네

Now the old King is dead, long live the King

이제 옛 왕은 죽었어, 오래 살았던 왕

One minute I held the key

1분 동안 난 열쇠를 쥐고 있었지

Next the walls were closed on me

그 다음 내 앞에는 벽이 있었어

And I discovered that my castles stand

그리고 난 발견했어 나의 성이 서있다는 것을

Upon pillars of salt and pillars of sand

소금의 기둥과 모래의 기둥에


[Chorus 1]

I hear Jerusalem bells a-ringing

나는 예루살렘의 종소리를 들어

Roman Cavalry choirs are singing

로마 기병대 합창단이 노래하고 있네

Be my mirror, my sword and shield

나의 거울, 나의 검과 방패가 되라

My missionaries in a foreign field

나의 해외로 파견된 선교사들

For some reason I can't explain

무엇을 위해서인가 왠지 나는 설명할 수 없어 

Once you go there was never

거기 당신이 가면 결코 안하지

Never an honest word

결코 정직한 말을

And that was when I ruled the world

그리고 그건 내가 세상을 다스렸을 때였어



[Verse 2]

It was the wicked and wild wind

그것은 강력하고 거친 바람이었어

Blew down the doors to let me in

나를 들여보내려고 문들을 불어 날렸지

Shattered windows and the sound of drums

부서진 창문들과 드럼 소리

People couldn't believe what I'd become

사람들은 믿을 수 없었어 내가 된 것을

Revolutionaries wait

혁명가들은 기다려

For my head on a silver plate

은색 판 위에 내 머리를 위해

Just a puppet on a lonely string

그저 외로운 줄에 매달린 꼭두각시

Oh who would ever want to be king?

오 누가 왕이 되기를 원하는가?


[Chorus 2]

I hear Jerusalem bells a-ringing

나는 예루살렘의 종소리를 들어

Roman Cavalry choirs are singing

로마 기병대 합창단이 노래하고 있네

Be my mirror, my sword and shield

나의 거울, 나의 검과 방패가 되라

My missionaries in a foreign field

나의 해외로 파견된 선교사들

For some reason I can't explain

무엇을 위해서인가 왠지 나는 설명할 수 없어

I know Saint Peter won't call my name

나는 성 베드로가 내 이름을 부르지 않으리란 것을 알아

Never an honest word

결코 정직한 말을 하지 않아

But that was when I ruled the world

하지만 그것은 내가 세상을 다스렸을 때였어

I hear Jerusalem bells a-ringing

나는 예루살렘의 종소리를 들어

Roman Cavalry choirs are singing

로마 기병대 합창단이 노래하고 있네

Be my mirror, my sword and shield

나의 거울, 나의 검과 방패가 되라

My missionaries in a foreign field

나의 해외로 파견된 선교사들

For some reason I can't explain

무엇을 위해서인가 왠지 나는 설명할 수 없어 

I know Saint Peter won't call my name

나는 성 베드로가 내 이름을 부르지 않으리란 것을 알아

Never an honest word

결코 정직한 말을 하지 않아

But that was when I ruled the world

하지만 그것은 내가 세상을 다스렸을 때였어


해설


One minute I held the key

1분 동안 난 열쇠를 쥐고 있었지

Next the walls were closed on me

그 다음 내 앞에는 벽이 있었어


1분 동안 열쇠를 쥐고 있었다는 것은 왕이 죽고 난 뒤 자신이 잠깐 동안 세상을 다스렸다는 뜻입니다. 그 다음 벽이 있었다는 것은 자신이 성 밖으로 내쳐졌다는 것으로 해석할 수 있습니다. 


Revolutionaries wait

혁명가들은 기다려

For my head on a silver plate

은색 판 위에 내 머리를 위해


은색 판 위에 머리는 잘린 머리를 뜻합니다. 노래의 화자의 머리가 잘리기를 혁명가들이 기다리고 있었다는 뜻.



Coldplay - Viva La Vida 가사 해석 콜드플레이 듣기 뮤비  歌詞和訳 비바 라 비다

012